dinsdag 29 september 2009

De SLIM BELLY, trap er niet in!


Zo af en toe klim ik in de pen als er weer een onzin apparaat, pil of ander middel op de markt komt wat claimt de oplossing in handen te hebben als het gaat om een slanker buikje.
Waarschijnlijk is hij deze week al bij je in de bus gevallen. En anders komt hij zeker nog.
De folder van sportcentra's of afslankstudio's die de SLIM BELLY promoten. In leeuwarden zijn er een stuk of 3 centra die er mee adverteren en wellicht laat deze marketing zich ook zien in de rest van het land.

Het betreft hier de "Slim Belly" , een apparaat welke de doorbloeding in de buikzone zou moeten verbeteren. Volgens de makers van het apparaat zou een slechte doorbloeding van deze buik zone er voor zorgen dat er op deze plaats juist geen vet wordt verbrand.
Laat me je vertellen dat een slechte doorbloeding zeker niet bevorderlijk is voor een gezond en slanker lichaam, maar dat los je zeker niet op door een apparaat als de Slim Belly op de buik te plaatsen. Er wordt hiermee weer ten onrechte gesuggereerd dat je lokaal vet kunt verbranden. Er is geen studie te vinden die deze boute bewering staaft dus die vlieger gaat niet op.

Om even terug te komen op het doorbloeding verhaal. Vaak wordt een dergelijk apparaat ingezet in sportcentra of een afslankstudio om zo meer resultaat te bewerkstelligen. Laat me je een vraag stellen.
Wat doe je meestal in een fitnesscentrum of afslankstudio?

Het begint met een B... Juist bewegen!
Volgens veel onderzoeken zorgt beweging, en dan vooral weerstandstraining die de grotere spiergroepen zoals de benen belast voor een grote verbetering van de bloedsomloop.
maar een veel belangrijker effect van deze bewegingen is dat het energie kost. Ook wel calorieën genoemd. En als je meer calorieën verbrandt dan je inneemt dan je inneemt dan verlies je...?
Juist, gewicht.

Om een lang verhaal kort te maken. Er is maar één manier om de doorbloeding te verbeteren en dat is om te bewegen. Dat kan een Slim Belly of ander afslankprodukt wat claimt dit puur zonder extra beweging te bereiken nooit hard maken.

Er zijn simpelweg geen studies voor. En als ze er wel zijn dan wil ik ze graag inzien.

Trap er niet in mensen. het is het zoveelste lokkertje om mensen naar hun sportcentrum te lokken.
En helaas bevestigen dergelijk acties maar weer eens de reden waarom ik nooit meer bij een fitnesscentrum zou willen werken. Ze hebben je gezondheid helemaal niet zo hoog in het vaandel als ze beweren en grijpen in deze tijd alles aan om overeind te blijven.

Er zijn zat andere manieren voorhanden om op een gezonde, snelle en veel leukere manier vet te verbranden. En dan niet alleen op je buik, maar ook op je billen, heupen, bovenbenen en armen. Of wil je zeggen dat je daar geen vet wilt verliezen.


Stuur deze blog door als je denkt dat je iemand kent die hier gevoelig voor is en het geld beter op zak kan houden.

Als altijd zijn reacties welkom mensen.

Jelle de Vries, CPT





19 opmerkingen:

Arjan zei

Grappig,
ik train nu 10 jaar in een "sportschool" onder medisch begeleiding. Naar tevredenheid en met resultaat. Behalverondom mijn middel. Sinds kort biedt men hier de mogelijkheid om dezelfde training te doen, met slim belly band om (lees fietsen/lopen/crosstrainen)
Ik heb hieraan 4 weken deelgenomen en ben 7 cm rondom mijn middel afgevallen. Meer mensen die met mij te vergelijken zijn, hebben dit resultaat geboekt. Het werkt dus wél!

Unknown zei

kan je ook dan uitleggen waarom het niet werkt?

Unknown zei

Ik spin 2 maal per week 1 uur + 1 maal in de week 3/4 uur hardlopen. Daarnaast 3 keer in de week buispiertraining (450 sit-ups perkeer).En toch vet op de plek waar ik het niet wens te hebben, jazeker de buikzone en de zijkanten daarvan. Van de navel tot aan de tenen is er geen vet aanwezig.

Nu begonnen met slim belly. Resultaat na 1 week (3 maal dus):2 cm weggetraind. Hoezo helpt niet?
Welke wetenschap/studie voer jij daar voor aan dat het niet helpt? Die vlieger gaat dan zeker niet op voor jouw stelling, dat wat niet beschreven is niet bewaargheid kan worden. Over boude beweringen gesproken.
Niet alles wat niet in boeken staat is aperte onzin.

Ik was ook zeer sceptisch en derhalve heb ik mijn eetpatroon niet aangepast. Anders weet je niet of het door deze methodiek of door het dieet komt.
Ik denk wel dat de werking van de band die je omkrijgt er toe bijdraagt dat de doorbloeding bij de buikzone toeneemt waardoor op deze wijze een betere vetverbranding kan plaatsvinden.

Ik ben pas een week bezig en zal over 3 weken nogmaals mijn relaas doen. Misschien dat dan mijn mening is bijgedraaid en ik jouw visie onderschrijf. Misschien veeg ik compleet met jouw verhaal de vloer aan.

Wordt vervolgd.

Jelle de Vries zei

Bedankt voor de reacties mensen.

Laat ik allereerst zeggen dat mijn filosofie 'Eerst gezond, dan Slank' altijd de basis is voor al mijn blog berichten.
Mijn doel is juist om mensen meer te laten bewegen en gezonder te laten eten om tot maximale resultaten te komen.

Te vaak kom ik een fitness gadget tegen die de mooiste resultaten belooft, maar dit bewerkstelligt door het menselijk lichaam niet of nauwelijks te belasten.

Het feit dat de Slimbelly wordt ingezet door fitnesscentra's en afslankstudio's geeft aan dat het vooral een prima marketing tool is om nieuwe leden aan te trekken.

Uiteraard moet je met de Slimbelly bewegen (maar liefst 40 minuten) en dien je je voeding aan te passen.

Er zijn talloze studies (gebruik pubmed en oordeel zelf) die stellen dat lokaal vet verbranden niet mogelijk is. Als dat mogelijk zou zijn zou het omgekeerde eveneens moeten kunnen:
Het dikker laten worden van een lichaamsdeel door het niet meer te bewegen.

Zodra je lichaam regelmatig in beweging komt verlies je inderdaad gewicht (dit hoeft overigens geen vet te zijn). Maar stap nu eens van die crosstrainer,fiets,loopband of spinningbike af en ga lekker 40 minuten op de bank zitten met de slimbelly om je buik. Gewoon niets doen en laat je maten nog eens opmeten.

Het is de lichaamsbeweging gecombineerd met een voedingsprogramma mensen, wat er met de juiste intensiteit en consequentie voor zorgt dat de vetdepots beter beschikbaar worden voor de verbranding.

Ik meet dagelijks mijn klanten en kan je zeggen dat het meten van de middelomvang alleen geen goede maatstaf is voor het vaststellen van het verliezen van VET. Daarom gebruik ik ook een huidplooimeter waarbij je daadwerkelijk vet vastpakt. De middelomtrek met een centimeter alleen meten is daarom zinloos door de vaak sterke fluctuatie van vocht in dat gebied.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

:)
Jelle de Vries

Unknown zei

binnekort ga ik ook beginnen met slim belly, voor mij vooral een goede reden om meer te gaan bewegen en een ritme te krijgen om naar de sportschool te gaan.
voor mij gaat het niet zozeer om het verliezen van vet, ik wil liever resultaat zien aan de maat van mijn broek, dan gaat het niet zozeer om het vetpercentage, maar juist om de centimeters.
Op google vind ik vele verschillende meningen, degene die het hebben geprobeerd zijn zeer tevreden met het product en vooral met het resultaat. Degene die er alleen over nadenken en niet van de bank stappen om het te proberen hebben alleen maar commentaar dat het niet zou kunnen...wie niet waagt wie niet wint, en ik heb nog geen bericht gezien van iemand die het heeft geprobeerd en geen goed resultaat heeft.
Door het juist gebruiken van de slim belly, dus door 40 minuten te lopen, fietsen of een ander cardio aparaat te gebruiken, zal je een goed resultaat krijgen, op de bank zitten en niets doen zal misschien geen resultaat opleveren, maar ik ben al een aantal reacties tegen gekomen van mensen die hun voedingspatroon niet aanpassen, normaal ook al 2 a 3 keer in de week sporten en nu de slim belly gebruiken, deze mensen merken zeker al meer verschil in omvang dan de voorgaande maanden waarin ze hetzelfde voedings en bewegingspatroon aanhielden maar dan zonder de slim belly.
Ik ga het zeker proberen, vooral om de verloren centimeters aan het eind van de maand, voor mijn conditie en om een ritme te krijgen bij het sporten.
Het belangrijkste is dat je teminste iets doet aan beweging!

Jelle de Vries zei

@ N. Christoffels,

Dat kopt helemaal. Je zult ook niet horen dat het niet werkt omdat je er bij moet bewegen en je voeding zult moeten aanpassen.
Afslanken is nog altijd meer verbranden dan je binnen krijgt aan energie.
En het maakt voor je lichaam niet uit hoe je dat doet. Een combinatie van anders eten en meer bewegen is vaak het beste om op lange termijn de voordelen te blijven ervaren.

De slimbelly is nogmaals een slim marketing instrument die gebruikt kan worden door sportscholen en afslankstudio's.

Geloof me, als de slimbelly zou werken zou ik er mee werken als personal trainer.

:)
J

Jrs zei

ik vind je bewering dat als je lokaal vet zou kunnen verbranden dat ook zou moete gelden voor het omgekeerde wel erg kort door de bocht. Iets genuanceerder had wel gemogen.
Hoe kan het nl. dat niet iederen over zijn hele lichaam evenveel vet heeft? Hoe kan het dat bij mannen het buikje en de flanken het eerst zichtbaar worden? Als daar meer opslag mogelijk is moet er ook meer afbraak mogelijk zijn zou je zeggen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik twijfel ook aan de werkzaamheid. Ik zou graag dat apparaat eens proberen maar ik weet niet waar ik ze kan kopen.
Na 4 weken hoor je dan van mij of tie werkt of niet. Niet aan de hand van algmene studies over vetopslag en/of afbreken ervan. Alleen een proef met 100+ proefpersonen geeft uitsluitsel over de werking, niet algemene studies die met de kennis van nu, toen toch niet helemaal waar bleken te zijn.

Ik heb vreemdere dingen zien gebeuren......
En voelje vij mij te mailen als ik zo'n ding kan testen. Ben fitness instructeur dus doe genoeg aan cardio.

Jelle de Vries zei

Beste Jrs,

De plaats waar mannen en vrouwen vet op slaan is genetisch bepaald. Het feit dat mannen meer op de buik (appelfiguur) opslaan dan vrouwen die het meer op de heupen, benen (peerfiguur) opslaan, is genetisch bepaald. Het is echter ook niet relevant.

Wat relevant is hoe je deze vetvoorraden het meest effcient aan kunt spreken (verbranden) om er vanaf te komen.
Slimmer en anders eten en meer bewegen is een optie.

Je kunt de slimbelly meestal niet kopen, maar gebuiken in een fitnesscentrum of afslankstudio waar hij wordt ingezet als marketing instrument.
En dat is slim.

Eenmaal de slimbelly om moet je nog steeds een aantal malen per week met de slimbelly om je buik bewegen en zul je het advies krijgen om de voeding aan te passen.
Wat er dan gebeurt is geen magie.

Ik zou dan ook graag een controlled study zien waar twee groepen sporters worden gecontroleerd.
Een groep met slimbelly en een groep zonder slimbelly.
Ik kan hem niet vinden, maar mocht iemand hem wel hebben stuur hem maar naar me toe.

Als je pretendeert een fitnessinstructeur te zijn zou je beter moeten weten. Tijdens de opleiding wordt je namelijk al geleerd dat je niet lokaal vet kunt verbranden.

Overigens zou je als fitnessinstructeur al in vorm moeten zijn en een dergelijk apparaat niet hoeven te testen.


En als je de slimbelly echt wilt gaan proberen moet je hem omdoen tijdens je werk of wanneer je op de bank zit.
Ben alleen bang dat je toch op de loopband, fiets, crosstrainer of ander cardioapparaat moet gaan staan voor minstens 30 minuten, dit 3 maal per week volhouden zodat je aan het eind van de week een aardig calorietekort hebt en je lichaam wel vet moet aanspreken.

Studies die vroeger werden gedaan werden inderdaad gedaan met de kennis van toen. Mee eens.
Maar met natuurwetten ligt dat toch even anders.

Tenzij ons lichaam elke 5 jaar een andere genetische samenstelling creeert, kun je studies die betrekking hebben op lokale vetverbranding keer op keer doen.
De uitkomst zal steeds dezelfde zijn. Alleen diegene die er belang bij hebben (de producent) zullen de uitkomsten vaak net even in een andere context willen plaatsen om een theorie in hun voordeel te laten vallen.
Dat heet commercie.

Bedankt voor je reactie en mail me gerust met je bevindingen.

Grts,
Jelle de Vries
www.nutrado.nl

daphne zei

ik ben nu 3 week bezig, heb me in de 2e week op laten meten en was 5cm kwijt! ik moet nu nog 3x, maar weet dat er nog meer is afgegaan. dat merk ik in mijn kleding.
mijn vriendin is net klaar en die is 9.1 cm kwijt!! ik zou zeggen: voordat men kritiek levert, probeer het eerst eens zelf!

Jelle de Vries zei

@Daphne,

Allereerst helemaal top dat jij en je vriendin deze centimeters kwijt zijn.

Het enige punt wat ik met de Slimbelly wil maken is dat het niet de gordel is die je om hebt, maar de beweging en de aangepaste voeding waardoor je lichaam vet aanspreekt.
En ja het feit dat je cm verliest komt omdat bij de meeste mensen daar de vetopslag het grootst is.

Niets nieuws dus.
Nogmaals goed dat je de cm verloren bent, maar het was je zonder deze Slimbelly ook wel gelukt.

griet zei

en hoelang duurt het voor die centimeters er weer zijn bijgekomen?

Roelfina Visser zei

Beste Jelle,

Ik doe nu 3 weken mee met Slim Belly en wilde toch even reageren.
Jij zegt: "... dat het niet de gordel is die je om hebt, maar de beweging en de aangepaste voeding waardoor je lichaam vet aanspreekt."

Nu fietste ik hiervoor al 3x per week 45 minuten op cardio niveau. Hier is dus niets aan gewijzigd. Ik heb mijn voedingspatroon niet aangepast. En toch ben ik zowel gewicht als centimeters kwijtgeraakt met deze training, wat hiervoor niet lukte.

Het was mij dus zonder de slimbelly niet gelukt.

Mitzi zei

DANKJEWEL!

Ik woon zelf niet in NL maar elke keer als ik weer iemand hoor over de Slimbelly moet ik toch even hardop lachen. Ik studeer zelf gezondheidswetenschappen en hoewel de argumenten leuk zijn gebracht klopt het toch nog steeds niet.

Ik vond als tiener ook dat ik een dikke buik had, dus ben 6 ochtenden in de week 150 sit ups gaan doen maanden lang, en viel overal net zo veel af. Ik had niet opeens een dunnere buik terwijl de rest het zelfde bleef (wel sterkere buikspieren, maar dat moet geen verrassing zijn). Slimbelly zou ALLE omtrekken moeten meten, maar als ze dat deden vielen ze door de mand...

Het is ook een beetje het placebo idee. Zien wat je wilt zien. Net als op de tell sell reclames, let maar eens op hoe strak ze dat metlint aantrekken voor en na.

Ik zou er mijn geld niet voor weggooien, voor bijna 20 euro per week kun je met 2 personen heel gezellig sporten. Stuk goedkoper en net zo effectief.

Groetjes uit Australie.

Jereplofje zei

Jelle,

Mooi artikel, alleen is er iets dat je misschien nog wel had mogen toelichten. Er zijn inderdaad veel mensen die gewicht en cm kwijt raken rond de buik. Wat ze niet beseffen is dat dit vooral vocht zal zijn. Logisch, je hebt een strakke kunststof band om je middel. Zou je een wollen trui aantrekken tijdens een intensieve cardio sessie, dan zou je ook zomaar een boel vocht kwijt raken.

Er zijn nog meer factoren die meespelen, waarvan je de belangrijkste wel kent (voeding/training), maar misschien goed om dit punt explicieter te benoemen.

Verder mijn complimenten voor het feit dat je de misstand rond dat onding aan de kaak wilt stellen.

Unknown zei

Hoi

Vet kan helemaal niet doorboeden. Zitten geen aders in.

Waarom hebben wielrenners en hardlopers dan nog benen over als je plaatselijk kon verbranden?

Waarom betaelen voor een onderzoek?

Een marketingbureau dat onderzoek doet naar gezondheid?

Gr Innergie

wouter zei

Jelle,

Super blog BTW, maar daar wil ik ook nog wat aan toe voegen.

1- Vet kan helemaal nier doerbloeden
2- Als je plaatselijk kon verbranden zouden wielrenners geen benen meer overhouden.
3- Je kan in een gesloten systeem, zoals je doorbloeding niet. plaatselijk stimuleren. Dat is fysiologisch onmogelijk.
4- Waarom een onderzoek als je resultaat garandeerd?
5- Als je een dikke trui aandoet tijdens het trainen krijg je ook een warme buik.
6- Waarom zit er altijd een dieet bij......waarom....juist!
7- Een onderzoek door een marketinbureau??????
8- De consument om geld vragen voor deelname aan een controlegroep ZONDER Slimbelly is lastig te verkopen. Logisch op zich, want de leverancier van SLIM Belly biedt het aan de sportscholen aan als een concept om omzet mee te genereren en niet als wetenschappelijk project.
9- Waar is de controlegroep zonder de slimbelly?
10- Buikspieroefeningen zorgen voor meer bloeddoorvoer dan met massage ooit mogelijk is. Tenzij je de afgelopen 100 jaar in een grot hebt gewoond, weet je dat buikspieroefeningen met superieure doorbloeding ook niet helpen om het buikvet te verbranden, dus waarom zou massage(slimbelly) dat wel bewerkstelligen?
"Bloeddoorvoer met massage is minimaal "
11- Door niemand worden we zo grondig om de tuin geleid als door onszelf.

En zo kan ik nog wel even doorgaan

Wouter Personal trainer

wouter zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
wouter zei

Jelle,

Super blog BTW, maar daar wil ik ook nog wat aan toe voegen.

1- Vet kan helemaal nier doerbloeden
2- Als je plaatselijk kon verbranden zouden wielrenners geen benen meer overhouden.
3- Je kan in een gesloten systeem, zoals je doorbloeding niet. plaatselijk stimuleren. Dat is fysiologisch onmogelijk.
4- Waarom een onderzoek als je resultaat garandeerd?
5- Als je een dikke trui aandoet tijdens het trainen krijg je ook een warme buik.
6- Waarom zit er altijd een dieet bij......waarom....juist!
7- Een onderzoek door een marketinbureau??????
8- De consument om geld vragen voor deelname aan een controlegroep ZONDER Slimbelly is lastig te verkopen. Logisch op zich, want de leverancier van SLIM Belly biedt het aan de sportscholen aan als een concept om omzet mee te genereren en niet als wetenschappelijk project.
9- Waar is de controlegroep zonder de slimbelly?
10- Buikspieroefeningen zorgen voor meer bloeddoorvoer dan met massage ooit mogelijk is. Tenzij je de afgelopen 100 jaar in een grot hebt gewoond, weet je dat buikspieroefeningen met superieure doorbloeding ook niet helpen om het buikvet te verbranden, dus waarom zou massage(slimbelly) dat wel bewerkstelligen?
"Bloeddoorvoer met massage is minimaal "
11- Door niemand worden we zo grondig om de tuin geleid als door onszelf.

En zo kan ik nog wel even doorgaan

Wouter Personal trainer

Jelle de Vries zei

Bedankt voor de positieve reacties Mitzi, Jeremy, Slim en Wouter.
De Slimbelly is slechts één van de vele "tell sell" hulpmiddelen die claimen behulpzaam te zijn bij het bereiken van een slanker en fitter lijf.
De enige reden dat dergelijk produkten nog steeds gefabriceerd en verkocht worden is het simpele feit dat er nog altijd veel mensen zijn die zo naïef zijn om te geloven dat deze produkten inderdaad doen wat ze zeggen en hier hun geld aan vergooien.
Het kiezen van de gemakkelijke weg ligt ook hier ten grondslag.

Wanneer mensen eindelijk in zullen gaan zien dat een slanker, fitter, slanker en vooral gezonder lijf het gevolg is van aanpassing(en) in de leefstijl zal dit beeld pas gaan veranderen. Maar ook ik zou naïef zijn om dit te geloven.

Daarom is mijn doel om de mensen die deze blog lezen in ieder geval er van te overtuigen dat er andere wegen zijn en dat kritisch denken juist als het gaat om gezondheid uiterst belangrijk is.

Al enige tijd publiceer ik mijn berichten op mijn andere blog te weten: www.jelledevries.net
Neem er eens een kijkje.